۱۳۸۹ تیر ۴, جمعه

روزآنلاین،رسانه ای بی طرف نیست

روز پنجشنبه 3 تیر1389، برای دومین بار در هفته های اخیر، کارتونی از نیک آهنگ کوثر که قرار بوده در روزنامه اینترنتی «روزآنلاین» منتشر شود، به تیغ سانسور گرفتار شده و چاپ نشده است.

این کارتون پیش از انتشار نتوانست از خط قرمزهای این روزنامه عبور کند اما کارتون قبلی با وجود اینکه منتشر شده بود اما سپس از سایت این روزنامه حذف شد.

کارتون های سانسور شده در نقد میرحسین موسوی و مهدی کروبی،رهبران جنبش سبز کشیده شده بودند.

بسیاری می پرسند که چرا روزآنلاین، صدای منتقدان رهبران جنبش سبز را بازتاب نمی دهد.

پاسخ روشن است. چون روزآنلاین ، رسانه ای نیست که اساس اش «بی طرفی و انصاف» باشد.

البته یادداشت ها و تحلیل ها، استثنا هستند؛چون یک روزنامه نگار باید در روایت خبر و گزارش خبری و مصاحبه، بی طرف باشد اما این بدان معنا نیست که روزنامه نگار بی طرف است.او نظری و دیدگاهی دارد که باید در قالب «یادداشت و تحلیل» ارایه کند.

روزآنلاین رسانه ای است در جهت نقد عملکرد قدرت حاکم بر ایران.خبرها و گزارش های این روزنامه اینترنتی،بر همین اساس، جانبدارانه نوشته می شوند.

از این منظر بین روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس از یک سو و روزنامه اینترنتی روزآنلاین از سویی دیگر، تفاوت عمده ای در «روش کار» وجود ندارد. البته روشن است که ماهیت این رسانه ها شباهتی با هم ندارد.ماهیت روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس در دفاع از وضع موجود است و ماهیت روزآنلاین در نقد وضع موجود.

با این حال، «روش» هر یک از این سه رسانه، نقد مخالفان با انتشار گزارش ها و خبرهای «جانبدارانه» است. در چنین رسانه هایی نقد جریان سیاسی همسو با رسانه، عمدتا به عنوان خط قرمز تلقی می شود.

به معنای روشن تر این گونه رسانه ها، تنها گزارش دهنده خبرها نیستند بلکه خبرها و گزارش های خبری با قضاوت خبرنگار همراه است.به گونه ای که با نوع خبرنویسی در این رسانه ها به مخاطب گفته می شود که درباره ماجرا چگونه بیاندیشد.

خبرنگاران در این رسانه ها به جای روایت بی طرفانه ماجرا، خود به بخشی از ماجرا تبدیل می شوند.

عملکرد روزآنلاین نیز اینگونه است،یعنی خبرنگاران آن برای پوشش خبرها،گزارش های خبری و مصاحبه ها به جای آنکه تنها روایت گر ماجرا باشند خود را به بخشی از ماجرا تبدیل می کنند.

این البته ذات حرفه روزنامه نگاری حزبی است و نمی توان بر آن خرده گرفت.روزآنلاین هیچ گاه ادعا نکرده که می خواهد برای پوشش خبرها، یک رسانه بی طرف باشد بلکه اتفاقا فعالیت چندساله اش نشان می دهد که می خواهد رسانه ای در خدمت گروه های سیاسی اصلاح طلب باشد.

به نظر می آید سانسور دو کارتون نیک آهنگ کوثر نیز به همین دلیل انجام شده است. انتشار کارتون قبلی و سپس حذف آن از روزآنلاین، سردبیران این روزنامه اینترنتی را به این نتیجه رسانده که کارتون دیگری در نقد رهبران جنبش سبز منتشر نکنند و از همین رو کارتون جدید آقای کوثر را چاپ نکرده اند. روزآنلاین می خواهد همچنان به خط قرمزهای گروه های سیاسی که هوادار آن هاست، وفادار بماند.

۲ نظر:

  1. همه مطالبتون رو خوندم. با مطلبي كه درباره سخنراني كديور نوشتيد بيش از همه موافقم. اون عكس هم خيلي جالب بود كه مي خوام توي فيس بوك منتشرش كنم. ديگه اينكه به نظرم هيچ لزومي نداشت درباره بركناري مك كريستال توي وبلاگت چيزي بنويسي.

    پاسخحذف
  2. تاثیرات مخرب جام جهانی فوتبال

    از اینکه سر میزنی ممنونم ....میلاد علی بزرگ مرد تاریخ بشریت را به شما وخانواده محترمت تبریک میگم

    منتظرتم

    پاسخحذف