۱۳۸۹ خرداد ۲۴, دوشنبه

ترس شیرین

آن روزها نمی توانستم در روزنامه بنشینم و صرفا بر اساس شنیده ها و یا با یک تماس تلفنی از دیگران بپرسم که در خیابان های شیراز چه خبر است.

داخل روزنامه خبری نبود؛خبر بیرون از روزنامه بود.همیشه اینگونه است.

روز یکشنبه 23 خرداد 88 اعترضات خیابانی شیراز آغاز شد و من هم علیرغم تاکید و توصیه های برخی از همکاران که تلاش می کردند مرا از رفتن منصرف کنند،خود را به کانون ماجرا رساندم.

این اتفاق چندین روز دیگر نیز رخ داد و من نیز هر روز خود را به اعترضات می رساندم تا به عنوان یک خبرنگار،حوادث را ببینم و بتوانم روایتی دقیق از ماجرا داشته باشم.

همین جا باید اعتراف کنم که حس "ترس شیرین" آن روزها با من همراه بود.ترس از اینکه می توانست هر اتفاقی برایم بیفتد اما به دست آوردن خبر،این ترس را شیرین کرده بود.با این حال برای رساندن خبر به مخاطب باید تلاش می کردم که آسیبی نبینم و چنین کردم.

گاه برای حفظ سلامتی ناچار می شدم به داخل خانه ای پناه ببرم و گاه خود را به سرعت به نیروهای انتظامی می رساندم و با اریه کارت خبرنگاری،می توانستم آن ها را قانع کنم که با من کاری نداشته باشند.هر چند قانع کردنشان بسیار دشوار بود اما دستکم یکی دوباری توانستم این کار را بکنم.

با این حال اگر درگیری شدید می شد دیگر نه کارت خبرنگاری بلکه هیچ چیز دیگری هم نمی توانست به کمکم بیاید و در این مواقع باید به دنبال گوشه ای دنج یا جان پناه می گشتم.

خبرها را هیچ روزنامه ای در شیراز نمی توانست کار کند،یعنی فضای مناسبی برای این کار نبود.آن روزها در بلاگفا،وبلاگی داشتم که خبرها را در آنجا منتشر می کردم.اما بلاگفا پس از مدتی،وبلاگم را مسدود کرد و به این ترتیب هر آنچه درباره رخدادهای پس از انتخابات در شیراز،در وبلاگم با نام "نسب آنلاین" نوشته بودم؛از دست رفت.

عکس های زیر تنها باقی ماندگان آن روزها هستند که برایم مانده است.

عکس نوشت: بعدازظهر دوشنبه 25 خرداد 1388- پس از تجمع چندهزار نفری دانشجویان در میدان دانشجو(مقابل در ورودی دانشگاه شیراز)در اعتراض به نتایج انتخابات،نیروهای پلیس برای پراکنده کردن آن؛پایشان به دانشگاه نیز باز شد.محمدهادی صادقی رئیس وقت دانشگاه شیراز،ساعتی پس از این اتفاق با ارسال نامه ای به دکتر زاهدی،وزیر وقت علوم استعفا داد.این استعفا اما از سوی وزیر علوم پذیرفته نشد.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


عکس نوشت:بعدازظهر پنج شنبه 28 خرداد 1388-معترضان به نتایج انتخابات،اندک اندک وارد صحن شاهچراغ در شیراز شدند.پس از آنکه بیش از پنج هزار نفر خود را به صحن شاهچراغ رساندند؛تجمعی آرام و در سکوت برگزار شد.تجمع کنندگان در صحن شاهچراغ،تابوت نمادینی را که روی آن نوشته شده بود"سوگواری در عزای آرای ملت"؛تشییع کردند.


۱ نظر:

  1. تلاش هاي تو به عنوان يك خبرنگار متعهد و نه خبر رسان ستودني است و زخم هايي را كه به خاطر اين تعهد خوردي
    جراحتش بر جان هاي ما نيز نقش شده است اما به قول حافظ : چون سرآمد دولت شب هاي وصل
    بگذرد ايام هجران نيز هم !

    پاسخحذف