۱۳۸۹ تیر ۳, پنجشنبه

بیت سعدی در اسکناس ده هزارتومانی معتبره


بیت چاپ شده پشت اسکناس ده هزار تومانی دعوایی راه انداخته.ابتدا کاووس حسن لی به مهر گفت که بیت «بنی آدم اعضای یک پیکرند//که در آفرینش ز یک گوهرند» درسته.همین اظهارنظر سبب شد که بسیاری بگویند چاپ شعر «بنی آدم اعضای یکدیگرند//که در آفرینش زیک گوهرند» در پشت اسکناس ده هزار تومانی درست نیست و اشتباهی است فاحش.
اما این منتقدان یک طرفه قضاوت کرده اند.چون مستندترین اظهار نظر رو مدیرمرکز سعدی شناسی کرده.او گفته که بیت چاپ شده در پشت اسکناس معتبره.مرکز سعدی شناسی در شیراز قرار داره و مدیرش رو هم من از نزدیک می شناسم.او اصولگرا و طرفدار دولت نیست که بخواهد توجیه کنه.اتفاقا یکی از چهره های شاخصه اصلاح طلب در شیراز محسوب میشه و سالهاست که در مرکز سعدی شناسی درباره این شاعر تحقیق و پژوهش کرده.این مرکز هر سال به مناسبت روز سعدی،همایشی در شیراز برگزار میکنه.
نظر مدیر مرکز سعدی شناسی مستندترین نظری است که درباره شعر بحث برانگیز سعدی،داده شده.


۲ نظر:

  1. هرگزنمی رودآنکه دلش زنده شدبه عشق
    ثبت است بر جریده عالم دوم ما

    منظوراز این بیت این است که مال دنیا ارزش حرس خوردن نداره تنها چیزی که ماندگاری داره روح ما البته باتولد دیگر... .

    پاسخحذف
  2. والا در کتاب سعدی و تمام نوشته های ادبی که تا حالا منتشر شده کلمه یکپیکرند درسته ، ! بحث اصلا مربوط به سیاست نیست که میگویید طرفداری دولت را نمی کند، بحث در دستکاری ابیات یک شاعر معروف در روز روشن هست و چگونه شعری که قرن ها ماندگاری داره را با جایگزینی کلمه که حتی باعث دگرگونی معنی بیت هم میشود را میتوانید معتبر بدانید!
    وقتی که افرادی که صالح و قادر را در پست ها نمیشنند همین میشه که یکی که مثلا مدیرمرکز سعدی شناسی هست تا این حد اشتباهات را درست جلوه بده و کسی که ناظر چاپ و نشر پول هست معروف ترین بیت شاعر محبوب کشورش را نشناسد

    پاسخحذف