۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۴, جمعه

وقتی خبر،امنیتی می شود

وقتی به خبر و خبررسانی،با نگاه امنیتی نگریسته شود؛نتیجه اش می شود این.قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب مرا به هشت ماه حبس تعزیری محکوم کرده است.
انتشار خبر و عکس های "کشف چهار صندوق رای"در وبلاگم واکنش مقامات قضایی را به دنبال داشت.
در هنگام بازجویی ها در اداره اطلاعات شیراز و دادگاه انقلاب،از کارم دفاع کردم.بارها گفتم آنچه که انجام داده ام بنا بر ذات حرفه روزنامه نگاری بوده.من چندین بار در این بازجویی ها و دادگاه ها گفتم که من فقط یک خبرنگارم و وظیفه ام خبررسانی است.اما چه سود که هر چه بیشتر گفتم،کمتر نتیجه گرفتم.

موانع روزنامه نگاری

با تاسف باید بگویم که در ایران، خبرنگاری و روزنامه نگاری با دردسرهای زیادی روبرو است.
هنوز شناخت واقعی و فهم درستی از خبر و خبرنگار وجود ندارد.دولت،خبرنگار را فردی می داند که به دنبال جنجال سازی است و با انواع اتهام ها آن ها را محدود و یا زندانی می کند.
در برخی موارد هم مدیران رسانه ،عمدتا از خبرنگار می خواهند که خبر را در جهت منافع رسانه بنویسند. به گونه ای که مخاطب با خواندن خبر دقیقا متوجه می شود که قضاوت رسانه در مورد ماجرای خبر چیست.
علاوه بر این، رسانه ها در ایران که هم از بنیان های ضعیف اقتصادی رنج می برند و هم باید انواع سانسورها را رعایت کنند در موارد عمده ای ناچارند برای جلوگیری از قطع منابع مالی و یا توقف انتشار، یا خبر را منتشر نکنند و یا خبری منتشر کنند که به جای پاسخ گویی به عناصر خبر و پرسش های مخاطب، به دلیل خودسانسوری سبب گیج شدن مخاطب می شود.

بارها مشاهده شده است که در ایران به «خبر» با دید امنیتی نگاه می شود. این نگاه امنیتی بود که سبب شد ایران به بزرگترین زندان روزنامه نگاران جهان تبدیل شود.
جامعه ای که روزنامه نگار و خبرنگارش،تحمل نشوند؛چه سرانجامی خواهد داشت؟
چنین برخوردهایی با خبرنگاران یک پیام روشن برای آن ها دارد:"چشم ها تان نبیند،گوش هایتان نشنود،زبانتان در دهان قفل شود و قلمتان بر زمین بماند".
اما شرمنده ایم،هم چشممان می بیند و هم گوشمان می شنود و هم زبانمان سرخ است و هم قلم هایمان می نویسد.لابد می گویید پس به زندان بروید تا درس عبرتی شود برایتان.
افسوس بر آن هایی که گمان می کنند زندان راه حلی است برای مسایل حل نشده و انباشته.که اگر قرار بود زندان راه حل چاره سازی باشد دیگر در دنیا نه از رسانه خبری بود و نه از خبرنگار.


+بازتاب خبر محکومیتم:

هرانا - بی بی سی - دویچه وله - کلمه - جرس - گویانیوز - پیک ایران - آفتاب نیوز - رادیو زمانه - پارلمان نیوز
- تا آزادی روزنامه نگاران - فرارو - آسمان دیلی - روز

۱ نظر: