۱۳۸۹ فروردین ۵, پنجشنبه

ماجرای مسیح و ماکان

"کاسپین ماکان"؛این نام چند روزی است که محور اختلاف و نزاع، دست کم در فضای وب شده است.ماجرا از هنگامی آغاز شد که روزنامه اسرائیلی "هاآرتص"روز 22 مارس در سایت رسمی خود خبر دیدار"کاسپین ماکان،نامزد نداآقا سلطان،دختری که روز 30 خرداد سال 1388 در جریان اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری کشته شد" با "شیمون پرز،رئیس جمهور اسراییل"را منتشر کرد.

آقای ماکان در این دیدار گفته بود که به عنوان نماینده مردم ایران و پیام آور صلح به اسراییل آمده است.

همین جمله کافی بود تا در شبکه های اجتماعی بالاترین وفیس بوک و همچنین سایت های خبری وابسته به جنبش سبز ایران این فرد مورد انتقاد شدید قرار بگیرد.منتقدان با تردید در نامزدی آقای ماکان و ندا می گویند که او نماینده آن ها نیست.

ماجرا به همین جا ختم نشد."مسیح علی نژاد"یکی از روزنامه نگاران که از جنبش سبز حمایت می کند با انتشار مقاله ای در وبلاگ شخصی اش نوشت که کاسپین ماکان نامزد ندا نبوده است.

مسیح آشکارا آقای ماکان را به استفاده از نام ندا متهم کرد.خانم علی نژاد در این باره نوشته است:" ماکان اگر همت مضاعفی برای دیدار با رییس جمهور اسراییل داشت باید روی پای خودش می ایستاد و به دور دنیا سفر می کرد، ایستادن روی تن بی جان دخترک معصومی که با ماکان پیش از مرگ خداحافظی کرده بود، اوج حقارت است."

مسیح در بخشی از مقاله اش فاش کرد که ایمیلی از خواهر ندا دریافت کرده که محتوای آن رد کردن نامزدی ندا و کاسپین بوده است.او بخشی از ایمیل خواهر ندا را نیز منتشر کرد.در این ایمیل از قول خواهر ندا نوشته شده که "ماکان دیگر با ندا نبود، یک دوره خیلی کوتاه با ندا بود ... عکس هایی هم که ندا با موهای چتری دارد را ماکان از او انداخته بود....ماکان و ندا از هم جدا شده بودند ولی وقتی ندا را کشتند، ما دیدیم که ماکان عکس های همان دوره کوتاه را به رسانه ها داد."

انتقادها علیه کاسپین ماکان با انتشار مقاله خانم علی نژاد شدت گرفت اما به یک باره و با انتشار یک مصاحبه در وب سایت بی بی سی فارسی ورق برگشت و مسیر سیبل انتقادها به سوی مسیح تغییر جهت داد.

"فرشته قاضی"،روزنامه نگار با " هاجر رستمی مطلق"مصاحبه ای انجام داد که در سایت بی بی سی فارسی منتشر شد.مادر ندا بر عکس مسیح که گفته بود کاسپین ماکان نامزد ندا نبوده است،تایید کرد که دخترش با آقای ماکان نامزد بوده است.او در این مصاحبه گفته است:" ندا و کاسپین 20 فروردین ماه آشنا شدند و این آشنایی بعد از دوماه به مرحله نامزدی رسیده بود. يعنی بحث خواستگاری مطرح شده بود و قرار بود رسما با هم ازدواج کنند که تظاهرات شروع و ندا شهید شد و اگر این اتفاق نیفتاده بود ندا و کاسپین با هم ازدواج می کردند".مادر ندا در عین حال تاکید کرده که این نزدیکی و نامزدی چنین حقی را به کاسپین نمی دهد که از نام ندا سوء استفاده کند.

خانم قاضی در انتهای این مصاحبه بدون آنکه به نام مسیح اشاره کند، از "هدی"خواهر ندا پرسیده که شما در ایمیلی به تمام شدن رابطه ندا و کاسپین اشاره کرده اید.خواهر ندا اینگونه توضیح داده است:" برخی سایت ها به نقل از من ادعا کرده اند که رابطه ندا و کاسپین تمام شده بود و .... در حالی این قضیه صحت ندارد. من در آن ایمیل که برای یک کارگردان فرستاده بودم، نوشته بودم که کاسپین نامزد رسمی ندا نبود؛ دو ماه با هم دوست بودند و این دوستی تا خواستگاری پیش رفته بود و قرار بود با هم ازدواج کنند که ندا شهید شد. من می توانم متن ایمیلم را برای شما بفرستم تا ببینید که ادعای این سایت ها صحت ندارد، اما قضیه اصلی این نیست. بلکه قضیه الان این است که کاسپین حق ندارد به خاطر بهره برداری شخصی خود يا هر دلیل دیگری، از نام ندا سوء استفاده کند."

با انتشار این مصاحبه،مسیح مورد انتقاد شدید قرار گرفت. برخی خانم علی نژاد را "دروغگویی" نامیدند که از این پس "به سختی می توان به مطالب او اعتماد کرد."

خانم علی نژاد پس از این رخدادها با انتشار مطلبی کوتاه در وبلاگ شخصی اش اینگونه نوشت:" از مادر ندا عذر می خواهم که بهتر از خودم می داند که چقدر دلم با اوست که مادر همه خوبی های عالم است آنگاه که مثل همه مادران می بخشد و می گذرد از من... به احترام حرمت انسان و به احترام همه منتقدان برای ماکان که تا مرز نامزدی با ندا پیش رفته بود، از صمیم قلبم آرزوی روزی را می کنم که نام خودش چنان بلند آوازه شود که دیگر بدون نام ندا هم حرف های او برای صلح، خریداران مهربانی را به صف کند."

تحلیلی کوتاه درباره ماجرای مسیح و ماکان

درباره موضوع آقای ماکان و دیدارش با رئیس جمهور اسراییل و اتفاقات بعد از آن،من بر این باورم که نمی توان کاسپین ماکان را به دلیل دیدارش با شیمون پرز سرزنش کرد.حتا نمی توان بر او خرده گرفت که چرا گفته نماینده مردم ایران است و یا پیام آور صلح است.به هر حال ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که دولت ها مناسبات خود را بر اساس خوشامد ما تنظیم کنند.شاید در این دیدار منافعی برای رئیس جمهور اسراییل وجود داشته که حاضر به انجام آن شده است.از سویی دیگر با تایید مادر ندا، آقای ماکان با دخترش تا مرحله ازدواج پیش رفته بودند که با کشته شدن ندا این ازدواج سر نمی گیرد.واقعیت آن چیزی است که مادر و خواهر ندا تایید کرده اند.حالا من خوشم بیاید یا نه،واقعیت تغییر نمی کند.تنها می ماند شهرتی که نامزد ندا پس از کشته شدن او به دست آورد.اگر ندا کشته نمی شد اکنون نه ما می دانستیم نداآقا سلطان کیست و نه کاسپین ماکان را می شناختیم.انتشار فیلم لحظه کشته شدن ندا او را به یکی سمبل های جنبش سبز تبدیل کرد.خب طبیعی است که خانواده او نیز با این اتفاق دارای شهرت شدند.آقای ماکان هم قرار بوده با ندا ازدواج کند.او فکر می کند به عنوان کسی که نامزد ندا بوده باید خود را نماینده ملت ایران و پیام آور صلح معرفی کند.او آزاد است که این کار را بکند همان گونه که بسیاری دیگر در نقاط مختلف دنیا از سوی ملت ایران سخن می گویند.از نظر من این حملات به آقای ماکان نمی تواند با ویژگی های جنبش سبز که مطالبات خود را بر مدار" آزادی و دموکراسی"تعریف کرده،هیچ نسبتی داشته باشد.درست است ما می توانیم به آقای ماکان انتقاد کنیم اما نمی توانیم او را به دلیل رفتارش چنان مورد حمله قرار دهیم که در نهایت این تلقی ایجاد شود که او فردی "نفرت انگیز و خائن" است.

در همین حال برخوردهایی را هم که با خانم علی نژاد شده نیز نمی توان توجیه کرد اما دوری هم نمی توان کرد.می توان به خانم علی نژاد انتقاد کرد اما نباید به گونه ای برخورد کرد که گویی مسیح دیگر تمام شد.در ایران سخت ترین لحظه برای یک خبرنگار و روزنامه نگار زمانی است که برای روزنامه ای که در آن کار می کند حکم توقیف (یا همان اعدام) صادر شود.

حال آنچه که درباره خانم علی نژاد این روزها و در فضای شبکه اجتماعی فیس بوک می توان مشاهده کرد،صدور همان حکم اعدام برای مسیح عزیز است.من در همین جا از صدور چنین حکمی برای مسیح اعلام دوری می کنم و او را به دلیل همه تلاش هایی که در راستای وظیفه حرفه ایش یعنی روزنامه نگاری در طی سال هایی که در پارلمان ایران بود و این روزها که دور دست ها از ایران است، می ستایم و همچنان مانند گذشته او را دوست می دارم.

۴ نظر:

  1. مرسی برادر عزیز،نوشته ات خوب بود

    پاسخحذف
  2. خدا رو شکر که در این بازار ناسزاگویی و اتهام زنی یکی هم پیدا شد که با عینک انصاف مسایل رو ببینه.

    پاسخحذف
  3. درود بر شما که حق روزنامه نگار بیطرف بودن را کاملا ادا کردید....

    پاسخحذف
  4. ‫با درود و سلام، دوست عزیز،
    ‫نکات مهم و ارزنده ای را مطرح کردید که در این بلبشو یک کلاغ و چهل کلاغانه باید گفته میشد. و اما داستان رهبری و نماینده مردم و جنبش سبز را بگویم که انگار این روز ها خیلی ها مدعی هستند، مثل اینکه این سندروم ولایت مطلقه وقیح دامن خیلی ها رو گرفته یکیش هم همین خانوم مسیح علی نژاد ظریف و لطیفه، که برای خودش فتوا صادر میکنه، هیچوقت یادم نمیره چگونه توی برنامه تلویزیونی،،وی،او،ای،، سینه سپر کرده بود و هر نوع تغییری رو در رابطه با رژیم جمهوری اسلامی رد میکرد و تغییر رو فقط در چهار چوب نظام میدونست و با شعار جمهوری ایرانی مخالف و ایرانیان خارج از کشور رو به دور از واقعیتها می انگاشت، در صورتی که این شعارها و یا شعار سرنگونی در داخل ایران سر داده میشد، در هر صورت دوست عزیز و گرامی باید با این نوع ژورنالیسم که خودسرانه و با تعصبات شخصی و بدون مسئو لیت شغلی انجام میگیرد، برخوردی قاطعانه داشت، چرا که این نوع سبزی پاک کردنها برای خانواده اقا سلطان مشگل دیگری به مشگلاتشان اضافه خواهد کرد که نهایت بی لطفی است. ایا این خانواده میتواند اعلام کند که اقای ماکان حرف مارا میزند؟؟؟
    ‫نوروزتان پیروز

    پاسخحذف