۱۳۸۹ فروردین ۹, دوشنبه

مشاور شیرازی اوباما


مشاوران ارشد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا ابراز خوش بینی کرده اند که برای تشدید تحریم ها علیه ایران ائتلافی بین المللی تشکیل شود.

یکی از این مشاوران اوباما خانم "والری جارت"،بانوی متولد شیراز است که در گفت و گو باabcnews که یکشنبه 28 مارس (8 فروردین 89)منتشر شده،گفته است که قصد داریم تا ائتلافی داشته باشیم که واقعا به ایران فشار آورد تا آنها را از اقداماتی که انجام می‌دهد، باز دارد.(برگردان این مصاحبه به فارسی را اینجا بخوانید.)

والری جارت کیست؟

داستان زندگی خانم والری جارت،یکی از مشاوران ارشد باراک اوباما،رئیس جمهور منتخب آمریکا از ایران شروع می شود.

والری جارت متولد 1956 میلادی در شهر شیراز است. والدین او که هر دو پزشک بودند در سال 1955 از سوی انجمن پزشکی آمریکا به منظور اجرای «طرح توسعه سلامت در کشورهای در حال توسعه» به ایران اعزام شدند. آن ها به مدت 6 سال در بیمارستان نمازی بودند و جارت نیز در همین بیمارستان متولد شد.

بیمارستان نمازی در شیراز سال 1950 میلادی بنیان نهاده شده است.

پدر جارت «جیمز بومن» پروفسور دانشگاه شیکاگو است و آسیب شناس زبردستی به شمار می رود. مادرش «باربارا» هم متخصص کودکان است.

پدر جارت هر ساله موفقیت های چشمگیری در شناخت بیماریهای ژنتیکی به دست می آورد اما هر سال ترجیح می داد تعطیلات تابستانی خود را در آفریقا سپری کند. نیجریه، اتیوپی، غنا ومصر از نخستین انتخاب هایی بود که برای گذران تعطیلات در نظر گرفته می شد. او به مکزیک نیز علاقه فراوانی داشت.همین سفرها موجب شد والری جارت با بسیاری از فرهنگ ها درنقاط مختلف جهان آشنا شود .

خانم جارت از پنج سال حضورش در شیراز با عنوان خاطرات شیرین یاد می کند:« تمامی خاطرات من در ایران، شیرین و به یادماندنی هستند.»

خانم جارت همچنین می گوید:« از آنجا که من در ایران متولد شدم و مدتی از کودک ی خود را در این کشور گذراندم تا پیش از بازگشت به آمریکا از تفاوت نژادی خود مطلع نبودم.» خانواده جارت پس از ترک ایران به مدت یک سال در انگلستان اقامت کردند. پدر جارت در دانشگاه لندن به ادامه تحصیل در رشته ژنتیک پرداخت و در سال 1963 به آمریکا بازگشت.

خانم جارت که در سال ۱۹۷۸ در رشته روانشناسی از دانشگاه استنفورد موفق به کسب مدرک کارشناسی شد و سپس دکترای خود را در رشته حقوق در سال ۱۹۸۱ از دانشگاه میشیگان دریافت کرد،قبل از ورود به حلقه مشاوران اوباما، شغل وکالت را برعهده داشت .او حدود یک دهه در شیکاگو کارکرد و معاون ریچارد دالی شهردار شیکاگو شد.

داستان آشنایی والری جارت با خانواده اوباما نیز در دفتر کار شهردار شیکاگو آغاز می شود. خانم جارت در دفتر شهردار شیکاگو با میشل اوباما همسر باراک اوباما که برای درخواست شغل مراجعه کرده بود،آشنا شد و از آن به بعد دوستی اش را با میشل ادامه داد.خانم جارت پس از آشنایی با میشل اوباما،کم کم به یکی از مشاوران نزدیک باراک اوباما تبدیل شد تا جایی که رسانه های آمریکایی از والری جارت با نام «خواهر بزرگ اوباما» یاد می کنند.

برخی نشریات و رسانه های ایالات متحده آمریکا وی را بانفوذترین مشاور باراک اوباما معرفی می‌کنند.

والری جارت یکی از اعضای قدیمی انجمن آفریقا – آمریکاست و از ارتباط نزدیک و خانوادگی با اوباما و همسرش برخودار است.اگر چه اوباما دارای دوستان نزدیک و مشاوران سیاسی فراوانی است که در رایزنی از مهارت ویژه ای برخوردار هستند اما سابقه همراهی و مشاوره جارت در حلقه سیاسی او درخشنده است.

جارت که در شکل گيری ستاد انتخاباتی اوباما نقش مهمی داشت،درطول انتخابات بخش اعظم وقت خود را به مبارزات انتخاباتی اوباما اختصاص داد.

اوباما پس از پیروزی در انتخابات،والري جرت را به مقام مشاور ارشد و دستیار خودش در «تعامل عمومی و امور بین حکومتی» انتخاب کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر