۱۳۸۹ فروردین ۱۰, سه‌شنبه

بحران در روابط اسراییل و امریکا

"بحران"این توصیفی است که اکنون می توان درباره روابط آمریکا و اسراییل به کار برد.هیچ یک از طرفین حاضر به تجدیدنظر در دیدگاه شان نیستند.باراک اوباما،رئیس جمهور آمریکا خواستار توقف کامل شهرک سازی اسراییل در بیت المقدس شرقی است.بنیامین نتانیاهو،نخست وزیر اسراییل اما نه تنها بر ادامه سیاست"شهرک سازی"اصرار می کند بلکه می گوید که بیت المقدس یک شهرک نیست بلکه پایتخت اسراییل است.

طرف فلسطینی نیز از این اظهارات اسراییل به خشم آمده و تشکیل ایده دولت مستقل فلسطینی را در بیت المقدس شرقی در خطر می بیند.از همین روست که صائب عریقات مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، روز سه‌شنبه ۱۰ نوامبر گفت که شکست تلاش‌های آمریکا برای تحرک در روند صلح خاورمیانه می‌تواند به کناره‌گیری محمود عباس از ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین بینجامد.

روابط تیره؛صلح تیره

با بحرانی شدن روابط اسراییل و آمریکا،چشم انداز صلح نیز در این منطقه تیره شده است.اوباما از همان آغاز ریاست جمهوری و در نخستین سخنرانی اش خطاب به مسلمانان که 14 خرداد 1388 در مصر انجام شد؛ ادامه شهرك سازي‌ها از سوي اسراييل را غير قانوني دانست و خواستار توقف شهرك سازي‌ها شد.

اسراییلی ها هم در طرف مقابل می گویند که آقای اوباما منافع اسراییل را در نظر ندارد و به منافع مسلمانان توجه می کند.

اکنون چه شده است که دولت اسراییل اینگونه در مقابل آمریکا هم پیمان همیشگی و دوست نزدیکش ایستاده است؟

من معتقدم که با اعلام مواضع آقای اوباما درباره سیاست شهرک سازی،مقامات اسراییل دریافته اند که "تغییری"رخ داده؛این تغییر به مذاق آن ها خوش نیامده است و تلاش می کنند که با ایستادگی در برابر آمریکا نگذارند این بحران از چارچوب بگومگوهای دیپلماتیک فراتر رود و به اقدام عملی منجر شود.

حتی سخن از این است که احتمال دارد آمریکا بر خلاف همیشه،قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را در محکومیت ساست شهرک سازی اسراییل وتو نکند و به آن رای ممتنع دهد؛البته مقام های آمریکا این خبر را تایید نکرده اند.

با این حال اکنون تغییر احساس می شود.حالا علاوه بر اتحادیه عرب که 22 کشور عربی را شامل می شود؛بان کی مون،دبیر کل سازمان ملل برنامه اسرائیل برای خانه‌سازی در بیت المقدس شرقی را "غیرقانونی" می خواند ، گروه چهارگانه که شامل " آمریکا، اتحادیه‌ی اروپا، سازمان ملل و روسیه "است،خواستار توقف شهرک‌سازی و شروع مذاکرات صلح شده؛انتقادها به صورت همه جانبه علیه اسراییل است.با این حال اما اسراییل تاکنون به این انتقادها بی اعتنا بوده است.بی اعتنایی اسراییل به این انتقادها و ادامه سایست شهرک سازی تلاش ها را برای صلح بی نتیجه گذاشته.

آیا امکان دارد که آمریکا اقدام عملی انجام دهد؛شاید همانگونه که یک دیپلمات عرب به بی بی سی گفته است دولت اوباما رای ممتنع در خصوص قطعنامه محکومیت اسراییل در شورای امنیت سازمان ملل را "بطور جدی" مورد نظر قرار دهد.

در میان اما این احتمال وجود دارد که کنگره با آقای اوباما همراهی نکند. بیش از سه-چهارم اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با امضای توماری از دولت اوباما خواسته اند که اختلاف نظرش با دولت اسرائیل را بی سر و صدا حل و فصل کند.آن ها با این اقدام عملا نشان داده اند که تمایلی به علنی شدن اختلافات دو کشور ندارند.در همین حال لابی اسراییلی "آیپک" نیز آیپک یکشنبه(۱۴ مارس) با صدور بیانیه ای ضمن هشدار درباره موضع گیری های آقای اوباما، از دولت آمریکا خواست که برای "رفع تنش با اسرائیل فورا اقدام کند."

آیپک می گوید که اسرائیل مهم ترین متحد استراتژیک ایالات متحده در منطقه خاورمیانه است و در کنگره و بین مردم آمریکا طرفداران زیادی دارد.

همه این رویدادها نشان می دهد که رئیس جمهور آمریکا با "دشواری"روبرو است.هر چند برای مقابله با این دشواری آمریکا تنها نیست و "اتحادیه اروپا،اتحادیه عرب ،روسیه و سازمان ملل"را در کنار خود می بیند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر