۱۳۸۸ اسفند ۲۸, جمعه

شیراز به "شهر مقدس" تبدیل شد


در آستانه سال 1389،بنرهایی در خیابان های شیراز نصب شده که در آن ها از این شهر به عنوان«شهر مقدس شیراز»یاد شده است.

آیه الله علی خامنه ای،رهبر ایران در جریان سفرش در اردیبهشت سال 1387 به شیراز از این شهر به عنوان "سومین حرم اهل بیت"یاد کرده بود.از آن هنگام مقامات دولتی در این شهر می گویند که "پایتخت فرهنگی"لقب شایسته ای برای شیراز نیست و به جای آن باید شیراز را "سومین حرم اهل بیت"نامید.

مخالفت با عنوان پایتخت فرهنگی

غلامحسین غیب پرور فرمانده ارشد سپاه در استان فارس در دفاع از لقب "سومین حرم اهل بیت"برای این شهر خطاب به مدافعان نام "پایتخت فرهنگی"برای شیراز گفته است که ما ولي و صاحب داريم و صاحب ما مقام معظم رهبري هستند که شيراز را سومين حرم اهل بيت (ع) نامگذاري کردند و ما نبايد غير از اين عنوان براي شيراز به دنبال انتخاب عنوان ديگري برويم.

آقای غیب پرور گفته است:"تا کي بايد داغ جشن هاي 2500 ساله را بر پيشاني خود داشته باشيم و مديران غافل به اين کار دامن مي زنند."

او تایید کرده که" بعضي ها در گوشه هاي شهر فشار مي آورند که اينجا بايد پايتخت فرهنگي باشد."

به احتمال فراوان اشاره این سخنان خطاب به شورای شهر شیراز است که در ابتدای اسفند سال 1388 عنوان"پایتخت فرهنگی"را برای شهر تصویب کرد.

در سال های گذشته به طور عمده بین شهرهای "اصفهان و شیراز"برای کسب عنوان "پایتخت فرهنگی ایران"رقابت تنگاتنگی وجود داشت که هیات دولت در سومین سفر استانی که آذر ماه سال 88 در اصفهان برگزار شد؛عنوان "پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی"را برای این شهر تصویب کرد.

همان هنگام برخی از مسئولان و چهره های فرهنگی و ادبی شیراز به این تصمیم دولت واکنش منفی نشان دادند.

گردشگر یا زایر؟

اکنون به نظر می رسد که مسئولان شیراز تلاش می کنند تا با استفاده از عنوان های "سومین حرم اهل بیت و شهر مقدس شیراز"از این شهر تصویری مذهبی ارایه دهند.

ابراهیم عزیزی،فرماندار شیراز به خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)گفته است که نمی شود زمانی که مقام معظم رهبری این شهر را سومین حرم اهل بیت(س) نامیدند، ما دائم بگوییم شیراز پایتخت فرهنگی است.

آقای عزیزی همچنین تاکید کرده که بهتر است برای مسافرانی که به شیراز می آیند به جای عنوان گردشگر از عنوان "زائر"استفاده شود.

در همین حال خبرگزاری دولتی ایرنا نیز از شیراز با نام "شهر مقدس"یاد می کند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر