۱۳۸۹ تیر ۱۷, پنجشنبه

دیدگاه‌های "شوک آور" میرحسین موسوی

انتشار خبر دفاع موسوی از حضور «دین در سیاست» در سایت خودنویس برخی را آشفته کرده است.

آن‌ها می‌گویند که دیدگاه‌های یادداشت «جدایی دین از سیاست، یا استقلال نهاد دین از نهاد سیاست؟» که در سایت رسمی میرحسین موسوی (کلمه) منتشر شده، نظرات او نیست. حتما دیده‌اید یا تجربه کرده‌اید که خبر مرگ کسی را به شما داده‌اند اما شما نخواسته‌اید آن را باور کنید. مدام می‌پرسید که آیا این خبر مرگ، واقعی است و هر بار تلاش می‌کنید تا آن را نزد خودتان انکار کنید اما دیر یا زود واقعیت خودش را بر باور و انکار ما تحمیل می‌کند.

دیدگاه‌های یادداشت منتشر شده در سایت کلمه هم برای برخی از این جنس است. یعنی چنان برای‌شان شوک‌آور است که ترجیح می‌دهند آن را انکار کنند.

برخی علاقه ندارند که چنین سخنانی را از زبان آقای موسوی بشنوند و برای همین مدام آن را نفی می‌کنند. با انکار کردن، واقعیت اما تغییر نمی‌کند.

واقعیت این است که سایت رسمی این رهبر مخالف دولت می‌نویسد: «میرحسین موسوی به عنوان فرزند راستین انقلاب و راهروی اصیل خط امام، نمی‌تواند و نمی‌خواهد داعیه جدایی دین از سیاست داشته باشد.»

برخی از هواداران میرحسین تلاش می‌کنند که بگویند این‌ها نظرات او نیست.

این یادداشت؛ یادداشت یک فرد گمنام نیست بلکه گروه سیاسی کلمه در پاسخ به مقاله لس‌آنجلس‌تایمز آن را نوشته است.

من یادداشت سایت کلمه را به میرحسین نچسبانده ام بلکه زمانی که در سایت رسمی میرحسین، این مقاله چاپ شد و در آن گفته شد که میرحسین نظرش چنین و چنان است؛ یعنی این‌که این نظرات متعلق به اوست. پس کسی این‌ نظرات را به میرحسین نچسبانده بلکه این نظرات متعلق به اوست.

یادداشت را میرحسین شخصا ننوشته اما در آن تاکید شده که دیدگاه‌های میرحسین موسوی، این‌گونه است.

مگر می‌توان گفت که در کلمه، سایت رسمی میرحسین، در مقاله ای گفته شود که این‌ها نظرات اوست و میرحسین روحش هم خبر نداشته باشد؟

واقعیت برای برخی شاید تلخ باشد اما باید آن را بپذیرند. این‌ها دیدگاه‌های میرحسین است.

بارها پیش آمده که مثلا سایت‌های هاشمی‌رفسنجانی و محمدخاتمی هم از طرف آن‌ها اطلاعیه می‌‌دهند. آیا این اطلاعیه‌ها، نظرات مسئولین سایت یا دفترشان است؟

معلوم است که نه. فقط کانال انتشار سخنان‌شان به جای آن که مستقیم و از زبان و قلم خودشان باشد به صورت غیر مستقیم انجام می‌شود.

آقای موسوی نیز این‌گونه رفتار کرده است. یعنی به جای آن‌که شخصا اعلام نظر کند آن را به گروه سیاسی سایت‌اش سپرده است.

میرحسین موسوی به دلیل مقاومت و مبارزه منفی علیه حکومت فعلی به محبوبیت بالایی دست یافته است. این رهبر مخالف دولت اما تاکنون از ترسیم آینده‌ به طور دقیق و همه جانبه خودداری کرده است.

با این حال اعلام دیدگاه‌های میرحسین درباره دین و سیاست، یکی از موارد نادری است که نشان می‌دهد آقای موسوی چه آینده‌ای را ترسیم کرده است.

+خودنویس

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر