۱۳۸۸ تیر ۲۹, دوشنبه

نامه ای به فرماندار شیراز

آقای ابراهیم عزیزی،فرماندار محترم شیراز
با سلام
در آغاز تکلیف یک چیز را بهتر است روشن کنم. من به«زندگی ام،شغلم و آینده ام» علاقه دارم.«آزادی» را می ستایم و به آن «عشق» می ورزم.
آقای فرماندار،
حدود سه هفته است که از انتشار
خبر کشف چهار صندوق رای در کتابخانه نیمه ساخته شیراز می گذرد.در این مدت من تحت فشار بودم که سکوت کنم اما واقعا دلیل آن را نمی فهمیدم.من تنها یک روزنامه نگار هستم،نه یک مبارز یا فعال سیاسی.
آنچه را هم که روز چهارشنبه 10 تیر از ماجرای مشاهده چهار صندوق رای در وبلاگم گذاشتم تنها بر اساس وظیفه حرفه ای خبر رسانی بود و نه چیزی دیگر.وبلاگ یک فضای شخصی است با این حال اما من سخنان شما و دیگر مسئولان شیراز را درباره این چهار صندوق در وبلاگم گذاشتم تا نشان دهم وظیفه حرفه ای خبررسانی را بر اساس سه اصل«دقت،بی طرفی و انصاف»انجام می دهم.
جناب عالی اما روز شنبه 20 تیر در جلسه شورای اداری شیراز،اخلاق را نادیده گرفتید و انتشار خبر چهار صندوق را
«احمقانه و رذیلانه»خواندید.آیا لحظه ای به این حرف خود فکر کردید؟
آقای عزیزی،
معیار شما برای «احمقانه و رذیلانه»دانستن یک خبر چیست؟دست کم من که حدود یک دهه است در عرصه مطبوعات کار می کنم هنوز تعریفی از خبر احمقانه ندیده ام.البته تا این لحظه در کتاب های روزنامه نگاری نیز چنین چیزی تعریف نشده است.شما خبری را که به آن علاقه ای ندارید،نمی توانید «احمقانه» بخوانید و انتشار آن را
«جوسازی» بدانید.
فرماندار محترم،
شما روزی که لباس سپاه پاسداران را از تن خارج کردید و به حکم دولت محمود احمدی نژاد وارد فرمانداری شیراز شدید،باید به این نیز می اندیشیدید که یک شهر،پادگان نیست.می دانم و به خوبی هم می دانم که در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق،در نقش مسئول تخریب «تیپ احمد بن موسی و لشکر 19 فجر»،شجاعت و رشادت ها به خرج داده اید.در زمان جنگ با اینکه در سنین کودکی به سر می بردم اما به خوبی در یاد دارم جوانانی را که خود را برای رفتن به میدان جنگ آماده می کردند و مدتی بعد،جسدشان بود که بازمی گشت و روی دستان مردم تشییع می شد.
در همه جای دنیا چه افرادی که در راه دفاع از میهن جان داده اند و چه آنان که در این راه زنده مانده اند،مورد احترام هستند.اما رنج های شما در دوران جنگ نباید سبب شود که خود را «حق»بپندارید و دیگران را «باطل» و از موضع سرزنش کردن با آن ها سخن بگویید.
من جوانی هستم که یک زندگی بدون دردسر و آرامش آرزویم است.می خواهم حرفه ام را که روزنامه نگاری است بدون ترس و لرز انجام دهم.نه آنکه چنان فضایی ایجاد شود که از فردا هراسناک باشم.
شما اما در این سه هفته از موضع قدرت، مرا به «
جوسازی،انتشار خبر احمقانه و رذیلانه و بازی کردن با حیثیت ملت» متهم کرده اید.سیل اتهامات شما سبب شد که درباره ماجرای صندوق ها بیشتر تحقیق کنم تا برای جناب عالی ثابت شود که ریشه خبر چهار صندوق رای نه تنها بر اساس گفته شما«جوسازی،احمقانه و رذیلانه و و بازی کردن با حیثیت ملت» نبوده ،بلکه درست بر عکس،خبری«معتبر،دقیق و منصفانه و بر اساس واقعیات» بوده است.
آقای عزیزی،
در جلسه شورای اداری شیراز،گفته اید که صندوق های موجود در کتابخانه مرکزی شیراز بر اساس قانون به عنوان «یادگار تاریخی» نگه داری می شوند.شما اما
پیش تر این صندوق ها را جزو«اسناد ملی»نامیده بودید.بین یادگار تاریخی و سند ملی تفاوت وجود دارد.بالاخره این صندوق ها سند ملی هستند یا یادگار تاریخی؟
گفته اید که این صندوق ها بر اساس «قانون»در کتابخانه شیراز نگه داری می شوند اما کدام قانون؟من قانون انتخابات شوراها،مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری و آیین نامه های اجرایی آن را «زیر و رو» کردم اما در این قوانین تاکید شده بود که پس از پایان انتخابات،تعرفه ها باید«امحا»شوند.هیچ استثنایی هم وجود نداشت.شما از کدام قانون سخن می گویید؟
از سویی دیگر خبرگزاری دولتی ایرنا روز چهارشنبه 10 تیر در گفت و گو با فردی به نام «علی اکبر صفی پور»که او را به عنوان مدیر مرکز اسناد ملی فارس معرفی کرد،
گزارش داد که این چهار صندوق بر اساس "ماده های 77 و 88 آيين نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي و نيز تبصره هاي ذيل آن و ماده 62 آيين نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري" در کتابخانه مرکزی شیراز نگه داری می شوند.
این مواد از قانون چنین می گویند:
یکم - آيين نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي:

ماده 77- فرمانداران و بخشداران حوزه های فرعی اقلیت های دینی، بلافاصله پس از وصول متن آگهی نتیجه انتخابات از فرمانداران مراكز حوزه های انتخابیه اقلیت های دینی، به منظور اطلاع اقلیت دینی مربوط نسبت به انتشار آن در مهلت مقرر در حوزه های فرعی شهرستان یا بخش اقدام خواهند نمود.
ماده 88- فرمانداران و بخشداران مراكز حوزه های انتخابیه موظفند پس از وصول دستور وزارت كشور مبنی بر امحای تعرفه و برگ های رأی مصرف شده انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور اعضای هیأت اجرایی و حتی الامكان هیأت نظارت مركز حوزه انتخابیه نسبت به امحای تعرفه و برگ های رأی مصرف شده انتخابات سراسر حوزه انتخابیه به نحو مقتضی اقدام و مراتب را صورت جلسه نمایند.
تبصره- نظر به اینكه صندوق های رأی حوزه های فرعی انتخابات اقلیت های دینی در محل حوزه فرعی نگهداری شده و به مركز حوزه انتخابیه ارسال نمی گردد، فرمانداران تهران و اصفهان به عنوان مراكز حوزه های انتخابیه اقلیت های دینی موظفند پس از وصول دستور وزارت كشور، مراتب را به حوزه های فرعی ذی ربط ابلاغ نمایند تا حوزه های فرعی رأساً در این خصوص اقدام و دو نسخه از صورت جلسه مربوط را به مركز حوزه انتخابیه ارسال نمایند. یك نسخه از این صورت جلسه همراه با یك نسخه از صورت جلسه مربوط به مركز حوزه انتخابیه توسط فرمانداران تهران و اصفهان به ستاد انتخابات كشور ارسال خواهد شد.
دوم- آيين نامه اجرايي قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري:
ماده 62- ستاد انتخابات كشور پس از وصول نظریه شورای نگهبان مبنی بر خاتمه انتخابات هر استان دستور امحاء تعرفه و اوراق رأی را صادر خواهد نمود. نظر شورای نگهبان به وسیله هیأت نظارت مركزی به ستاد انتخابات كشور ابلاغ می گردد.
جناب آقای فرماندار،
ماده 77 که اصلا ارتباطی به موضوع ندارد.ماده 88 آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس شورای اسلامی و تبصره آن و همچنین ماده 62 آیین نامه اجرایی انتخابات مجلس خبرگان تاکید می کنند که تعرفه ها باید امحا(نابود) شوند.استثنایی هم قائل نشده است.یعنی بر اساس قانون نمی توان تعرفه هایی را به عنوان یادگار تاریخی یا اسناد ملی نگه داری کرد.
فقط تبصره دو ماده 87 آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس می گوید:«به منظور حفظ اسناد و مدارك مربوط به انتخابات، ستاد انتخابات كشور موظف است ترتیبی اتخاذ نماید كه سه صندوق محتوی تعرفه و برگ های رأی و صورت جلسه نتیجه شعب اخذ رأی از هر یك از استان ها عیناً به مركز اسناد انقلاب اسلامی تحویل گردد.» همان گونه که مشخص است این ماده از قانون هم از «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» که در تهران است،سخن می گوید و نه کتابخانه یا هر جای دیگر.
آقای عزیزی،
شما در مصاحبه ای که روز چهارشنبه 10 تیر با خبرگزاری دولتی ایرنا داشتید،تاکید کردید که بر اساس قانون،صندوق ها در کتابخانه مرکزی شیراز نگه داری می شوند.روز شنبه 20 تیر در جلسه شورای اداری شیراز نیز گفتید که این صندوق ها بر اساس قانون آنجا هستند اما همان گونه که گفتم چنین قانونی وجود ندارد شاید به همین دلیل است که «غلام عباس زارعی»،مدیرکل سیاسی استانداری فارس روز چهارشنبه 10 تیر به
خبرگزاری مهر گفت که این صندوق ها بر اساس «هماهنگی و توافقات صورت گرفته» در اختیار مرکز اسناد در شیراز قرار گرفته است.
«قانون یا توافق؟»کدام یک مستندی برای نگه داری چهار صندوق در کتابخانه مرکزی شیراز هستند؟شما از قانون سخن می گویید و مسئول دیگر از توافق.قانون در این باره روشن است اما آقای زارعی از توافق سخن گفته است.اما من می پرسم آیا بر خلاف قانون هم می توان توافق کرد.دلیل این تناقض گویی ها چیست؟
آقای فرماندار،
من تنها به عنوان یک روزنامه نگار پرسش هایم را مطرح کرده ام.از شما هم خواهش می کنم که به جای پاسخگویی مرا متهم نکنید. این نامه را هم برای پاسخ گرفتن نوشته ام نه برای آنچه که ممکن است«جوسازی» بنامید،همچنان که تاکنون چنین گفته اید.
با احترام
محمدرضا نسب عبداللهی

+بازتاب اين نامه در نوروز ، روزآنلاین ، پیک ایران ، روشنگری

۲۱ نظر:

  1. اقای عزیز ایشان یک گوه ای خورد در ضمن ایشان و هم پالکیهای گوه تر از خودشان بزودی بابت خیلی از کثافت کاریهایشان باید جواب پس بدند.

    پاسخحذف
  2. با یک برچسب جاسوس اغتشاشگر ومنافق جوساز وهمچنین دستگیری وایجاد ارعاب وناامنی برای یک اهل قلم وروزنامه نگار
    می توان صورت مسئله را به شکل ظاهری حل کرد؟؟؟؟
    آیا با اتهام زدن می توان این حقیقت را از ذهن روشنفکران جامعه پاک کرد؟؟؟؟

    پاسخحذف
  3. بعید میدونم بنونه یه جواب منطقی و قانونی بده ، مگه جنگل قانونی هم داره

    پاسخحذف
  4. نامه تان خيلي دقيق بود.با تشكر از شما

    پاسخحذف
  5. پيروزي با راست گوان و راست كرداران است.

    پاسخحذف
  6. dooste aziz az blogfa kooch kardi eyvalo damet garm ke una khodeshun az avamele kudeta chian
    ama aziz,in webgozaram daste kami az una nadare ha,age momkene shomarandato be persian stati chizi taghir bede
    ba tashakor

    پاسخحذف
  7. سلام همرزم قدیمی
    از دوستان همرزم شما در سالهای 80 تا 83 باهنر هستم، چه می کنید؟ اوضاع شیراز به چه صورت است؟

    پاسخحذف
  8. Walah inha kari mikonand ke adam az harchi basiji, hata onhaye ke dar jang bodand wa az keshwar defa kardand , BADESHON biad. nemikonan un hadeaghal ehtram be shohadaro negah darand.eywal

    پاسخحذف
  9. خیلی مردی
    دمت گرم
    و مواظب خودت باش. اگه می خوای مصون بمونی یه جوری خودت رو به نهادهای مربوط بین المللی وصل کن.

    ... دو قدم مانده به صبح

    پاسخحذف
  10. dorood be shoma ke ba tamame feshare ke be shoma emal mishe be raheton edame midin,be oomide oon rooze ke afradi mesle shoma betoonan ba azadi vaghyat haro be mardom montaghel konan.
    afsos va 100 afsos ke bayane haghighat dar keshvare ma be vazhehay gheyre monsefane maana mishe
    be arezoy rooz,hayi behtar va roshan tar az in rooza

    پاسخحذف
  11. هم وطن تا شما ایستاده اید با این دقت و صراحت وشهامت این حرکت ملی پایدار خواهد بود به بودن با شمادلگرم وامیدوارم راستی پیروز است و دروغ هرگز

    پاسخحذف
  12. دوست عزیز

    از امثال ابراهیم عزیزی،فرماندار چه انتظاری دارید این فرد نظیر پسر عمویش عزيز الله عزيزي رئيس دانشگاه واحد بين الملل قشم از قبل سپاه و بسیج بر مسند قدرت تکیه داده است و انشاالله در آینده این نزدیک با همّت ملت بزرگ ایران مجازات خواهند شد

    پاسخحذف
  13. ااقای عزیزی بهتر است شما دنبال بیرون کردن افغانی وپاکستانی ها از شیراز باشید که خداپسندانه و مردم پسند هست تا کار برای مردم شهر بیشتر شود وبه دنبال تحریک بیگانگان دست به تظاهرات نزنند اینقدر خسته باشند که فرصت بیرون امدن نداشته باشند.این کار را باجدیت دنبال کن تا یادبودی خیر برای خودت بگذاری ما مردم همه موافق با اخراج افغانی ها از شیراز هستیم.

    پاسخحذف
  14. سلام دوستان
    بعضي موقع ها خويشتنداري و سكوت بهترين نوع پاسخ است. توي اين اوضاع و احوال مملكت بيييم با خويشتنداري حركت كنيم. من كاري به ابراهيم عزيزي و غيره ندارم به اصل نظام كار دارم كه با ريختن چقدر خون پاك به اينجا رسيده درسته مشكل هست منم موافقم ولي راه اصلاحش اينه كه من هر جا برسم نظام و مسئولين رو به باد انتقاد بگيرم آيا به نظرتون همه مردم ما مثل اقاي نسب عبداللهي منطقي هستند؟ مسلماً نه ما همه جور آدمي موافق، مخالف، نادان،فرصت طلب و ... داريم كه منتظرند از هر فرصتي جهت ضربه زدن به اين نظام استفاده كنند.پس من به عنوان يك ايراني كه خودم، ناموسم و آبا و اجدادم ايرانيه سر هر موضوع كه باعث بشه توي اين وضعيت هر بهونه اي به دست بيگانگان و دشمنان قسم خورده اين نظام بده رو قبول ندارم و خلاصه صحبتم اين كه بسياري از شرايط سكوت و خويشتنداري بهتر از ناداني و ساده لوحي است.

    پاسخحذف
  15. گور بابای همتون
    king_of_war_1990@yahoo.com

    پاسخحذف
  16. باسلام.امام علی (ع).بین حق وباطل چهار انگشت فاصله دارد وای برحال افرادی که الکی وراجی میکنند.(منصور ش)

    پاسخحذف
  17. ابراهیم عزیزی همیشه عزیز بوده وهست شماها هرغلطی می خواین بکنید شماها دلتون میخوادآزاد باشید تاباناموستون هرکاری بخوان بکنن

    پاسخحذف
  18. تا اونجایی که من ایشون را میشناسم عمو ندارن که عمو زادشون ریس دانشگاه بین الملل قشم باشه این چهار صندوق هم که آقای نسب عبدالهی وهمپالگیاشون باید در محضر رسول الله فردای قیامت جواب بدهند آقای عزیزی نه پارتی بازه ته سو استفاده گر فقط آدم شجاع با غیرت متعصب قانونمند وپرکارمن مطمینم شما ناراحت از خصلتهای او هستید سال 78 با ایشان کار میکردم هر روز من میدیدم دختر خانمشون زنگ میزنه وبا آن حالت کودکانه میگفت بابا جون یادتون نره گفتم حاجی چیه که یادتون میره ایشون گفتند چند روزه آشپزخانه ما لامپش سوخته منم یادم میره لامپ بخرم من پول دادم به یکی از دوستان گفتم 10 تا لامپ بگیر بیا وبگذار جلوفرمان ماشین حاجی

    پاسخحذف
  19. آقای عبداللهی بی نسب شما که برای این همه روز نامه کار کردین چرا برای خبر جنوب کار نکردین شما دقیقا از روزی که اربابتون به نتیجه رسید که باید بیشتر روزنامه داشته باشه شما جذب شدید برای تخریب افکار عمومی و برای خوراک رسانه های بیگانه کار میکردید من هم شمارو خوب خوب میشناسم هم آقای عزیزی رو مردو مردونه راسشو بگو چند گرفتی برای این قضیه تو که خبر نگار بودی چرا خودت با همپالگیات رفتین برای صندوقها چرا به ما نگفتی نامرد اینم از همون کارات بودا برو نزار همه چیزتو بریزم رو داریه

    پاسخحذف
  20. بچه نموندنی از گو.... معلومه روزنامه هاتون که همش اونوریه جناب نسب عبداللهی همشون که در خدمت عمو سام و اوباماو ای باتو و اون با.... تو ازین حرفاشما عزیزم اگر صداقت داشتی با این روزنامه ها کار نمیکردی فقط میدونم ومیشناسمت یک آدم مریض هستی که انشاالله خداهم شمارو هم آیت الله تون هم اونایی که میخواستند بشن رییس جمهورتون واونی که قبلا رییس جمهورتون بوده رو شفا بده

    پاسخحذف
  21. زنده باد عزیزی

    پاسخحذف